Hýčkejte si klouby, zaslouží si to


Když dáte na naše rady, klouby vás hodně dlouho bolet nemusejí.

Většina obyvatel naší země má naději dožít se pěkného věku, dost ale záleží na každém jednotlivci, v jakém stavu to bude. Dnešní život je na jednu stranu náročný psychicky, daleko méně už fyzicky. Mnoho lidí se buď hýbe velmi málo nebo má sice pohybu dost, ale jednostranného. Pro člověka je sice nejpřirozenějším pohybem chůze nebo běh, on ale nejčastěji stojí nebo sedí. V práci i doma, mezi tím v nějakém dopravním prostředku. A jeho klouby trpí, degenerují.

Přetěžování kloubů bolí


Na lidské kostře je více než 180 kostí spojeno kloubem a každý z nich má svou funkci. Spousta obtíží, které se během života dřív nebo později objeví je způsobena nesprávným používáním - některé svaly a klouby jsou přetěžované, jiné nepoužívané, oslabené. Výsledkem je nerovnováha, která se projeví deformacemi nožní klenby či páteře, předčasně opotřebovanými klouby a tím pádem bolestmi. Hodně ale můžete včas ovlivnit sami. Nechte se inspirovat!

Základem je pohyb


Základem bezbolestného pohybu je funkčí a zdravá chrupavka. Ta dovoluje hladký pohyb kloubu a je promazávána kloubní kapalinou, kterou nasává jako houba a zase vypuzuje do pozdra, které kloub chrání. Takhle to ale funguje jen při pohybu, proto ho podle svých možností dopřávejte kloubům co nejvíc. Nejvhodnější je chůze - i ta moderní, severská (nordic walking) s hůlkami. Nosným kloubům odlehčí plavání, jízda na kole či rotopedu, cvičení na velkých míčích. Naopak zatěžující jsou skoky, běh v nevhodné obuvi po tvrdém povrchu.

Výživa pro kloub


Přirozenou součástí chrupavky je kolagen (tvoří až 70% její sušiny, bílkovina, díky níž tělo drží pevný tvar. Její neostatek se projevuje bolestí při pohybu, ale i rychlejším stárnutím orgánů (srdce, cévy, svaly) i kůže (ztrácí pružnost). Podle "babské" rady se doporučuje ohryzávat třeba kuřecí chrupavky, dopřávat si často huspeninu nebo dávat dětem želatinové bonbony. Chcete-li ale dostat do organismu skutečně dostatek kolagenu, budou užitečnější potravní doplňky které většinou obsahují i další účinné látky.

Prospěšná síra


Kloubům prospívají i sloučeniny síry, sulfáty, které bývají nejčastěji obsaženy v potravních doplňcích ve formě glukosaminů nebo chondroitinů. Některé přípravky ale nemají v doporučené denní dávce dostatek účinné látky, pro glukosamin by měla být alespoň 800 mg, pro chondroitin kolem 50 mg. Někdy ale složení udává vyšší obsah látky než skutečně je v přípravku - proto na obalu hledejte i symbol GMB (tzv. správná výrobní praxe), který by měl zaručovat stejnou kvalitu, v jaké jsou vyráběna léčiva.

Zhubněte!


Všechny velké klouby vašeho těla budou vděčné, když nebudou muset nosit kila navíc. Právě obezita je jedním z důvodů, proč se chrupavky rychleji opotřebují a každý úbytek nadváhy se projeví zlepšením celkového stavu.
Mezi preventivní opatření, které kloubům zajistí lepší a delší "provozuschopnost", patří i nejrůznější masáže, koupele a další aktivity, podporující lepší prokrvení tkání, pobyty v lázních venujících se péči o pohybový aparát, naší domácí specialitou jsou pak radonové koupele v Lázních Jáchymov. Nezapomínejte ani na výběr vhodné obuvi pro sport, zaměstnání i odpočinek.


Chvilka pro tebe č.5/2012
 Copyright © "Edwin Ozimek"  ·  All Rights reserved  ·  E-Mail: info@ozimek.cz www.icegel.cz       www.premiumaloe.cz     www.opodeldok.cz
Zpět
Opodeldok